AURAT : PENJAGAAN ATAU PERDAGANGAN ?
Aurat : Penjagaan atau Dagangan |
AURAT : PENJAGAAN ATAU PERDAGANGAN ?
Segelintir muslim hari ini gagal menutup aurat mengikut kriteria-kriteria yang digariskan oleh Islam.
Arus fesyen yang "up to date" menyebabkan masyarakat mengambil mudah
akan aurat sehingga ada yang mengabaikannya. Oleh itu, sebagai muslim yang
sejati, kita wajib mengikuti corak kehidupan Isam yang sebenar.
Apa itu aurat?
Definisi aurat dari aspek penggunaan dalam ilmu Fiqh bermakna setiap anggota
yang diharamkan oleh Allah SWT untuk didedahkan atau dibuka di hadapan orang
yang tidak dibenarkan melihat auratnya.
Hikmah besar Allah mengharamkan pendedahan aurat di hadapan orang lain
kerana ia akan menjatuhkan darjat dan maruah manusia, seolah-olah menyamakan
manusia dengan binatang yang tiada perasaan malu dan lansung tidak berpakaian.
Hukum menutup aurat
Hukum menutup aurat
adalah wajib, sama seperti kewajipan mendirikan solat dan menunaikan zakat.
Firman Allah SWT maksudnya :
"…dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir
daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung
kepala mereka…" (Surah an-Nur : 31)
"…janganlah
kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman
dahulu…" (Surah al-Ahzab : 33)
Serta sabda baginda Rasulullah SAW :
Maksudnya : "Tidak dibenarkan bagi orang lelaki melihat aurat
lelaki dan perempuan melihat aurat perempuan. Dan tidak boleh seorang lelaki
dengan lelaki lain dalam satu selimut, dan perempuan dengan perempuan lain
dalam satu selimut". (Hadis riwayat Muslim)
Pemakaian dalam Islam
Di dalam Islam,
telah diletakkan beberapa etika pemakaian yang cukup lengkap dan sempurna bagi
menjaga harga diri seseorang individu tersebut. Etika-etika tersebut adalah
satu perkara yang mudah dan mampu dilakukan oleh semua manusia. Sekiranya
etika-etika yang mudah tersebut dilanggar, maka ia sudah dikatakan sebagai
mendedahkan auratnya.
-
Menutup aurat
Pemakaian seseorang itu hendaklah menutup aurat,
berdasarkan situasi, syarat dan ketetapan yang telah digariskan oleh Islam.
- Longgar(tidak ketat)
Pemakaian yang sudah menutup aurat, hendaklah dipastikan supaya tidak ketat
sehingga menampakkan susuk tubuh badan, kerana dengan mengenakan pakaian yang
ketat pada anggota aurat, ia masih lagi dikatakan sebagai mendedahkan aurat.
-
Tidak jarang
Pemakaian yang menutup aurat dan longgar hendaklah tidak
dikatakan sebagai jarang sehingga menampakkan susuk tubuh badan. Ia bukanlah
diwajibkan tebal sehingga menyusahkan, tetapi cukup sekadar tidak menampakkan
susuk tubuh badan tersebut.
- Tiada perhiasan yang menarik perhatian
Pakaian yang dikenakan tersebut hendaklah tidak dihiasi
dengan benda-benda yang mampu menarik perhatian sedangkan ia bukanlah satu
keperluan. Bagi lelaki, dibolehkan berhias tetapi tidak terlalu berlebihan atau
melampau sehingga menarik perhatian perempuan, contohnya pakaian yang
menampakkan otot-otot badan. Bagi perempuan pula, tidak dibenarkan berhias,
bersolek dan sebagainya melainkan di hadapan suami sahaja.
- Bukan untuk bermegah
Pakaian yang dikenakan bukanlah merupakan cara untuk bermegah-megah dengan
mengenakan wangian yang tidak dibenarkan atau dengan hiasan-hiasan yang tidak
diperlukan. Lelaki dibenarkan untuk mengenakan wangian, namun tidak berlebihan
sehingga membazir.
Bagi perempuan pula, wangian yang dibolehkan hanyalah sekadar menghilangkan
bau yang kurang senang sahaja, bukan berlebih-lebihan sehingga dapat dihidu dan
menarik perhatian lelaki lain.
PERCAMPURAN LELAKI DAN PEREMPUAN
Percampuran atau ikhtilat antara lelaki dan perempuan terbahagi kepada dua
jenis, iaitu percampuran yang dibenarkan di dalam Islam dan percampuran yang
dilarang.
1.
Percampuran yang dibenarkan oleh Islam
Percampuran di antara dua jenis ini di dalam satu tempat berlandaskan beberapa
kaedah yang ditentukan, atau tidak melanggar mana-mana peraturan, ia dikatakan
sebagai percampuran yang dibenarkan di dalam Islam. Peraturan-peraturan
tersebut ialah :
1.1
Tempat-tempat tertentu sahaja
-
Tempat beribadah
Percampuran dibenarkan ketika menegerjakan solat berjemaah di masjid,
mengerjakan haji dan sebagainya. Bersolat di masjid, tempat lelaki dan
perempuan hendaklah dipisahkan sepertimana yang dapat dilihat di masjid-masjid.
-
Tempat menuntut ilmu
Percampuran juga dibenarkan di dalam majlis ilmu seperti pengajian tajwid,
kuliah di university dan sebagainya, masih lagi perlu dipisahkan tempat di
antara keduanya.
1.2
Bilangan yang ramai
Bilangan yang ramai tidak dikatakan sebagai khalwat. Contohnya bilangan
perempuan melebihi bilangan lelaki, seperti seorang lelaki Bersama dua orang
perempuan. Tidak dibolehkan bagi dua orang lelaki Bersama dua orang perempuan.
1.3
Keperluan/Terdesak
Percampuran
tersebut merupakan satu keperluan, bukanlah sengaja keluar dengan tujuan makan
malam, menonton wayang dan sebagainya. Contoh percampuran dalam keadaan yang
diperlukan ialah dengan tujuan perubatan, mengajar dan sebagainya.
1.4
Tidak menimbulkan fitnah
Percampuran yang tidak menimbulkan sebarang fitnah, contohnya seperti
percampuran di dalam majlis tarian, melancong dan sebagainya.
1.5
Menjaga adab
Menjaga adab semasa percampuran antara lelaki dan perempuan perlu diambil
perhatian seperti menundukkan pandangan, menutup aurat, menggunakan pergerakan
yang tidak menggoda dan bersuara tegas di dalam pertuturan.
2. Percampuran
yang dilarang oleh Islam
Percampuran yang tidak dibenarkan oleh Islam ialah apa sahaja percampuran
yang melanggar atau mengurangi mana-mana peraturan yang telah digariskan tadi.
Sekiranya diperhatikan dengan teliti, semua peraturan tersebut mampu dilakukan
oleh semua manusia, cuma masih ada lagi yang berdalih bahawa Islam mengongkong
umatnya, sedangkan dia sendiri tidak tahu bahaya maksiat dan keruntuhan akhlak yang
bakal menimpa dirinya.
Matlamat Tidak Menghalalkan Cara
Dunia kini, menyaksikan keadaan umat Islam yang semakin menyimpang daripada
ajaran Islam yang sebenar. Hal ini, menyebabkan segelintir masyarakat
telah mengabaikan panduan Islam sehingga merobek ketetapan yang telah
digariskan syarak semata-mata mengikut hawa nafsu. Firman Allah Taala :
وَلَوِ اتَّبَعَ
الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ
بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ
Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu
mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya.
(Bukanlah sahaja kami memberikan agama yang tetap benar) bahkan kami memberi
kepada mereeka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan
kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu
menerimanya.
(Mu'min :71)
Apa jua matlamat dan tujuan yang ingin dicapai,
mestilah menggunakan cara yang baik dan diikitiraf di sisi syarak.
Terdapat satu kaedah umum dalam Usul Fiqh Islam, iaitu menerusi satu pendekatan
:
الغاية لا تبرر
الوسيلة
"Matlamat tidak menghalalkan cara"
Maka perkara yang haram tetap hukumnya haram walaupun bertapa murni dan mulia
niat dan tujuannya kerana syariat Islam tidak membenarkannya. Bahkan setiap
yang baik mestilah dicapai melalui jalan yang baik juga bukan sebaliknya.
Kesimpulannya, kita sebagai seorang muslim perlulah sentiasa menimba ilmu untuk
menghilangkan kejahilan, dan kembali pada ajaran Islam yang sebenar untuk
selamat di dunia dan akhirat.
(Unit Penerangan Dan Informasi | Lajnah Penerangan dan Penerbitan BKPPPM 17/18)
Comments